August 29

TJENARE! Ville mest bara meddela att jag lever och fortfarande kan lösenordet till bloggen, även om det inte verkar som det. Min resa var hur bra som helst och jag vill dela med mig om allt, men som det ser ut nu och resten av veckan så jobbar jag största delen av det vakna dygnet. Min yngsta unge börjar inte skolan förrän nästa vecka, så fram tills dess blir det inte mycket bättre än såhär.

Ikväll efter att jag slutat styrde jag skutan mot Cheesecake Factory för att fira Amandas födelsedag, en vecka för sent. Väldigt trevligt då jag inte träffat henne på nästan en månad nu. Jag ska också fira min födelsedag där bestämde jag. Gratis cheesecake, dröm.

Next stop - LA

Efter tre kalla, men bra dagar sitter vi nu på bussen påväg till Los Angeles. Klockan börjar närma sig 3 am och vi käkade precis vår middag. Ibland går det bra. Kommer komma fram runt halv 7 imorse och då ska vi direkt ge oss an Walk of Fame och Universal studios. Hej sömnbrist.

August 18

Efter 6 långa timmar på planet landade jag på San Franciscos flygplats, där Nadja och hennes vän stod och väntade på mig. Dagen har spenderats i ett iskallt downtown och vid Golden Gate Bridge. Ocoolt att det nästan är 15 grader kallare här än i Boston. Dubbla tröjor var liksom inte nog, så vi fick gå och handla varmare kläder.
Ikväll ska vi ut och se vad nattlivet har att erbjuda. Om jag kan hålla mig vaken vill säga. Har redan varit vaken i 19 timmar, efter 3 timmars sömn inatt, så jag har sett piggare dagar i mitt liv. Men som Nadja sa; sova kan man göra i graven.

At the Airport

Satte klockan på 4.15 imorse, efter ungefär 3,5 timmars sömn. Snacka om komaläge. Min unges väns familj löste nämligen mina bilproblem och erbjöd mig en plats i deras bil. Slapp jag betala 500 kronor för parkering också.
Nu sitter jag utanför gaten och får väl snart boarda gissar jag. Har precis målat nagellack och dragit ner en kaffe, så jag börjar sakta men säkert vakna till liv. Rätt skönt att resan till San Francisco tar 6 timmar ändå, så jag får sova några timmar till.
Tänk att det bara är 7 timmar kvar tills jag får krama om min saknade Nadja igen. Vi kom ju hit på samma gång, men hon rematchade efter en kort tid och hamnade i Kalifornien istället. Under dagen ska vi försöka se största delen av SF och imorgon väntar en tur på Alcatraz.

August 15

Den tionde oktober kommer bli en utav livets konstiga dagar. En dag då man både skrattar och gråter på samma gång, fast åt olika saker. Det är nämligen dagen då min USA-bästis åker hem. Linda, som jag träffade för första gången över en middag på IKEA för 6 månader och 3 dagar sedan. Som jag har upplevt så otroligt mycket tillsammans med under tiden här. Som åker till Australien direkt när hon kommer hem, så jag inte vet när jag får se henne igen.

Det är även dagen då mina päron gör comeback i Amerikat! Bestämdes idag. Tänk att det redan gått 3 månader sedan de var här sist. Tillsammans ska vi spendera en långhelg vid Niagarafallen och en långhelg i Washington DC. Can't wait. Bara två månader kvar.

Pappa, mamma och jag i NYC

Dagens underhållning

New York City

I fredags efter lunch hoppade vi på bussen mot NYC. Även denna gång tog resan en bra bit över fyra timmar. Vet inte vad som hänt med trafiken det senaste. Bussens WiFi fungerade självklart inte heller på 15 dollars-kinabussen. Snacka om att inte få mer än man betalar för. Vid 8-tiden var vi iallafall framme och påväg till vår väns lägenhet på Upper East där vi skulle bo. Lyckas först snurra iväg oss till fel linje, för att sedan även lyckas åka åt fel håll. Ibland går det bra alltså.

Ett bra tag senare kom vi iallafall fram, utan att behöva använda oss utav taxi. Käkade middag och gjorde oss iordning. Sedan kom Hermans vän ner till vår lägenhet med en svensk tjej. Visade sig vara Frida som jag känner här ifrån Boston. Vad är oddsen att hon bor hos sin kompis två våningar upp i samma hus?

Framåt natten tog vi en taxi och gick ut allihopa tillsammans. Började på Griffin som alla tröttnat på, men som faktiskt alltid brukar vara jäkligt kul. Sedan gick vi vidare till 1 Oak där vi träffade ingen mindre än.. CHRIS BROWN! Väldigt passande att jag kan 0 av hans låtar. Men jag var glad ändå. Dock var han inte speciellt mycket att hänga i julgranen, då han inte gjorde mer väsen av sig än ett fniss när vi försökte prata med honom. Inte ville han vara med på bild heller. Hans säkerhetsvakter var där emot som på nålar och ryckte Emmas kamera ur handen på henne när hon fotade honom. Men då ryckte Chrissan den ur vaktens händer och gav tillbaka den. Så, han får väl godkänt ändå.

På lördagen åkte vi mot Ground Zero där vi hört att det skulle ligga en bra outlet. Tackar gudarna för att jag hade med mig Frida, eftersom att jag långsamt dog där inne och hon lika så. Hittade inga kläder och var verkligen dödstrött. Emma och Nicole spenderade där emot hela dagen där inne, medans jag och Frida käkade och gick runt på stan istället. Vid middagstid möttes vi upp igen och åkte till ett supermarket där vi köpte tacosingredienser. Ambitiösa brudar jag hänger med. Sedan dog vi lite innan det var dags att göra sig iordning inför ännu en utekväll.

Innan vi lämnat huset hade vi blivit inbjudna till 8 olika klubbar. Innan vi tagit oss från taxin till första stället hade vi fått fyra inbjudningar till. Tänkte försöka hinna med alla, men insåg att det bara skulle ge oss ungefär 20 minuter på varje ställe, haha. Började kvällen på RdV, där vi inte stannade alls länge. Jättelitet ställe och typ helt tomt. Efter det gick vi vidare till Ajna där sprang på ett gäng modeller som tyckte att de var skitsnygga. Jag lyckades aldrig ta dem seriöst. Stannade faktiskt kvar där ett bra tag, innan vi fortsatte i Limousine bort mot Lavo, för att sedan avsluta på 1 Oak igen strax innan stängning. Denna gången utan Chrissan. På söndag morgon vaknade vi upp och åkte direkt mot bussen hem.

På bussen mot NYC

Påväg ut ur limmon

På Ajna

August 12

Nu sitter vi på bussen och är snart tillbaka i Boston, efter en otroligt lyckad helg i New York. I lördags både träffade och festade vi med första kändisen här och igår hann vi med så mycket som 4 olika nattklubbar.
Har massor med resande planerat för denna månaden. Nästa lördag sätter jag mig på planet för att åka över till västkusten och Nadja, där vi ska spendera nio dagar i Kalifornien och Washington. Helgen där efter är det Labor Day weekend och då bär det av mot NYC igen. Denna gången med Linda, för att kryssa av ännu en sak på min bucket list. Nämligen The Lion King på Broadway.

Mot New York City

Nu sitter jag med Emma och Nicole på en iskall buss påväg till New York. Tröjan glömde jag hemma. Utanför spöregnar det, så vägen liknar mer en sjö än en väg. Paraplyet glömde jag också hemma. Ikväll blir det fest och imorgon lika så.

Pictures from 4th of July

Äntligen har jag fått tag på bilderna från fjärde juli. Bättre sent än aldrig, right? Firades i Cambridge med fina vänner.

Dagarna som gått

I tisdags eftermiddag tog Ola med mig, en filt och cola till ett high school campus i Mansfield, för lite picknick. Hade faktiskt aldrig varit inne på ett sådant campus förut, utan bara kört förbi. Men det är verkligen precis som i filmer. Massa olika planer med läktare till diverse sporter. Vi slog oss ner på gräset bakom ett football field, där en match pågick. På planen bredvid tränade tre olika cheerleadinglag på samma gång. Bakom oss fanns en basketplan osv. Hade jag varit uppvuxen här hade jag garanterad varit cheerleader, och antagligen inte suttit här vig som ett kylskåp.

Inte förrän det blev kolsvart och alla hade gått insåg vi att klockan blivit mycket och det var dags att åka hemåt. Min polack hade mycket att berätta förstår ni. Pratade lite om resor och gjorde upp luddiga planer om fallskärmshoppning i september/oktober någon gång, så får väl se om det blir av. (KUL VA MAMMA?!)

Igår kväll mötte jag upp min granne på The 99 för middag. Träffade henne första gången då hennes bror hade graduation party i början av sommaren och vi gick över för att säga grattis. Kan inte förstå att vi inte setts mer, för hon är verkligen jättetrevlig. Hur praktiskt att ha en vän 10 meter bort liksom, när den närmaste annars bor 15 minuter i bil bort? Dessvärre åker hon tillbaka till college om tre veckor, men inte längre bort än i Providence.

Ikväll ska jag käka middag med en ny kille från vår LCC-grupp. Träffades vid svanbåtarna på förra mötet och han verkade trevlig. Så nu sitter jag och väntar på att han ska sluta så jag kan få äta middag. Ska ha en stor, fet köttbit att tugga på tror jag. Och potatis. Tyckte inte alls om det speciellt mycket i Sverige, med efter 6 månader av pasta är potatis numera lyxmat.

Harvard Test

Efter att ha sovit en timma längre en planerat i lördags morse satte sig en stressad Alex på tåget mot Harvard University i Cambridge. På något vis lyckades jag ändå kliva in i Sience Centret, där provet skulle vara, med hela två minuter till godo. Tackar jag snabba tunnelbanor för.

Väl där fick man ställa sig i kö för att få alla papper till provet. Jag och alla 30-åriga kineser. Sedan gick vi in i en aula, där de skickade iväg oss till höger och vänster för att vi skulle sitta så utspritt som möjligt. Aldrig varit med om ett seriösare prov. Därefter väntade en halvtimmas prat av en tanta med krycka som förklarade hela provet i minsta detalj. Vilket jag märkte i efterhand var väldigt, väldigt underlättande. Klockan tio satte provet igång och höll på till tolv. Fick göra allt från lyssningsövningar till meningsuppbyggnader, synonymer och textförståelser. OCH JÄVLAR VAD SVÅRT DET VAR. Tänk er nationella proven, fast tre gånger svårare. Det genomled jag.

Resten av dagen spenderade jag i Boston med Emma och Kajsa, en nyinflyttad göteborgare från Connecticut. Åt sushi och strosade runt på Newbury Street, innan vi åkte hem till Emma och kollade på den amerikanska versionen av The Girl With The Dragon Tatoo. Jätteutdragen och komplicerad film tyckte jag, men tydligen ska den vara bättre på svenska. Somnade vid tvåtiden och hela söndagen spenderades framför TVn med Emmas panbiffar.

Nu ska jag sätta mig och vänta på provresultatet från Harvard som ska komma senast onsdag vad jag förstått det som. Låt oss hoppas att jag chansade bra.
Update; Visade sig att jag kom i näst bästa klassen! Yä.

Mamma och jag på Harvards campus i maj

Wednesday Thursday Friday

Jag förstår verkligen inte hur det redan kan vara augusti månad. Tiden ränner iväg och snart är sommaren slut. Nu pratas det i och för sig om att sommaren håller i sig ända till september här borta, men ändå. Hoppas det stämmer. Vill inte ha höst, och ännu mindre vinter.

Onsdagen denna veckan var fan världens bästa jobbdag. Chop, chop iväg med ungarna på morgonen. Sedan solade jag i poolen medans jag väntade på att tvättmaskinen skulle bli klar, och kollade slut på sista Gossip Girl-avsnittet när jag vek tvätten. Dock kommer det tillbaka i höst, så då blir väl inte hösten så dålig ändå. Sedan åkte jag och plockade upp ungarna vid bussen och körde till deras play date, där dem även blev serverade middag. Åkte och plockade upp hundarna från dagiset och sedan var jag off. Inte mycket att klaga på. Avslutade dagen med att dra ut mina ben på en 50 minuters lång löprunda.

I torsdags blev det en skamsen morgon efter en halvtimmas lång försovning. INTE OKEJ. Minns inte när det hände sist. Så, med 30 minuter kvar innan bussen gick lyckades jag och mina ungar käka frukost, packa väskorna, fixa lunch, spraya med solkräm och köra bort till bussen. Vet inte vart alla superhjältekrafter kom ifrån, men två utav två ungar hann iallafall med bussen.

En timma senare kom Linda hit med sitt värdbarn och badade i poolen hela förmiddagen. Jag agerade grodlivvakt, då jag lyckades rädda tre små grodor utan fyra som simmade runt i poolen och inte kunde komma upp. Vid lunch åkte vi mot IKEA för att äta köttbullar. Om ändå min morfar varit IKEA-kock så de smakat som hans.

Efter lunch åkte Linda hem till sig och jag för att köpa nya lunchpapperspåsar. Sedan hämtade jag vid bussen och åkte vidare till karaten. Där var det buddy day, så Rachel hade med sig en kompis och var överlycklig. Efter en kvart kom min värdmamma och bytte bil med mig, och så åkte jag hem till Ola och käkade middag. Vid 7-tiden åkte vi till en bio och såg Magic Mike. Jäkligt rolig film som var långt över förhoppningarna Linda dragit ner. Se den mamma.

Idag har det inte hänt mycket här borta och så förblir det resten av kvällen. Imorgon väntar provet på Harvard, så jag tänkte hoppa i säng tidigt ikväll. Efteråt ska jag möta upp Emma och en tjej som heter Kajsa i Boston. Sedan får vi se vad vi hittar på.

Magic Mike

Monday Tuesday

I måndags kväll körde jag hem till Marie, där vi gjorde oss i ordning för en kväll av karaoke. Tog subwayen till Cambridge där baren låg och mötte upp två vänner till. Sjöng för fulla muggar hela kvällen lång, men var tydligen inte bra nog för att vinna presentkortet på $50. Tråkigt, med tanke på hur faktastiskt fina låtar vi sjöng. Efter midnatt ruchade vi ut ur baren och mot tunnelbanan. Missade sista tåget med 3 minuter och Marie fick en halv panikattack. Sprang upp igen och hittade en supertaxi som lyckades köra ikapp tunnelbanan. Tur det. Var hemma runt två och somnade bums.

Vaknade upp runt 12 nästa morgon och hittade diet-Marie nere på löpbandet. Käkade frukost och sedan styrde jag vidare mot Linda, när Marie åkte för att hämta upp sina ungar från campet. Blev matad med sista biten av Spider man-tårtan från hennes unges födelsedag, innan jag fortsatte hemåt.

Väl hemma hann jag inte mycket mer än att ta av mig skorna innan Julie ringde och berättade att hennes hejdå-middag skulle vara klockan 6 istället för 7. Bara att dra på sig skorna igen och köra mot Cheesecake Factory. På restaurangen fanns även Amanda, som jag dåligt nog inte träffat på flera månader. Käkade middag och en cheesecake, innan vi kramade Julie hejdå. Även hon var en utav mina första vänner här och efter lördag får jag inte se henne mer.