San Francisco

Nu är det nästan två månader sedan jag satte min fot på Kalifornisk mark för första gången och med risk för att det här aldrig kommer komma upp om jag inte tar tag i det nu, så kastar jag in en drös bilder till er med inte alls så mycket text jag egentligen vill skriva. 
 
DAG 1
 
På lördag förmiddag landade mitt plan på San Francisco International Airport, efter en sex timmars lång flygresa. Där möttes jag upp av min saknade Nadja och hennes vän. Hade kramkalas ett tag innan det bar av till hostlet för att lämna av våran packning. Först här förstod jag hur jävla tur det var att jag kastade ett öga på vädret i SF innan jag packade. I Boston hade jag inte haft långbyxor sedan juni och Kalifornien ska ju vara varmt. Men tydligen bytte jag ut 30 grader och sol, mot 15 grader och dimma. 
 
Vi tog oss en liten runda på stan innan vi bestämde oss för att åka och titta på The Golden Gate Bridge, då det klarnade upp lite framåt eftermiddagen. Nadja hade aldrig sett hela bron, då den nästan alltid är delvis täckt i dimma, men just den dagen tittade minsann hela bron fram. Tänka sig att man fick ha lite tur för en gångs skull. Efter tio minuter hade vi dock fått nog allihopa, då vinden var som vilken vinterdag som helst och ingen av oss hade vidare varma kläder på oss. Istället mötte vi upp lite fler av Nadjas kompisar i downtown och åt middag, innan vi gjorde oss iordning för kvällen. Komiskt nog fastnade vi på hostlet där vi spelade beer pong och dansade hela natten lång. Fanns nämligen en liten "nattklubb" i källaren, där iprincip hela hostlet hängde. Rekommenderar verkligen SF International Hostel om någon ska dit. 
 
 
 
 
 
DAG 2
 
Andra dagen var vi uppe inte mycket senare än tuppen för att åka ut till Alcatraz. Brukar inte vara så mycket för att titta på saker (typ som när jag var i Paris och tvingades gå runt och titta på alla möjliga olika konstiga byggnader som gjorde att jag inte tycker om den staden) men detta var fan coolt alltså. Hade dessutom laddat upp med tre lager tröjor + två linnen under det, så jag överlevde kylan. (Förstår fortfarande inte hur det kunde vara så sjuuuukt kallt). 
 
Först satte de oss framför en introduktionsfilm, sedan fick man varsitt headset som guidade oss runt hela ön. Den började inne i själva fängelset där fick se alla möjliga olika sorters celler. Vissa med inredning och dekorationer, vissa med ingenting alls. Blev även inlåsta i en isoleringscell i någon minut, där det verkligen var helt kolsvart och knäpptyst. Även varmare än i resten av fängelset. Skönt om man ville sova med andra ord, haha. Gick runt i alla cellgångar, tittade på utegården, gick igenom matsalen osv. 
 
Efter väldigt många timmar där åkte vi tillbaka till fastlandet för att äta middag och kolla på sälar vid Pier 39. Kul ställe tyckte jag. Som ett litet tivoli på en pir, omringat av alla möjliga sorters restauranger och butiker. Gick man runt hörnet fick man även se ett gäng sälar som låg och stekte på flytbryggorna. 
 
Därefter blandades min sömnbrist med matkoma och jag somnade gott i sängen redan klockan 7, för att sedan bli väckt av Sanna och Sofia när klockan slagit 1. Mina vänner från Sverige hade vägarna förbi på deras road trip och bestämde sig för att svänga in och säga hej, så där ett år sedan senast. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
DAG 3
 
Tredje och sista dagen i den fina men kalla staden SF. Hade ett sista mission att utföra innan det skulle bära av till LA samma kväll, nämligen gå uppför Lombard Street. Ni vet, världens krokigaste gata. På vägen dit skulle vi åka en liten spårvagnsliknande grej som tuffade runt upp och ner för backarna, men efter att blivit förbikörda av säkert tio fulla vagnar hoppade vi in i en taxi istället. 
 
Den här dagen fick vi faktiskt riktigt fint väder, även om två tröjor var mindre än behövligt. Runt hundra bilder senare hade vi tagit oss upp för den lilla backen och då var det dags att åka tillbaka mot hostlet för att hämta våra väskor igen. Denna gången lyckades vi komma på första bästa spårvagnsliknande grej, så fick åkt en sådan också. Svindyr var den. Sedan bar det av med tåget mot Palo Alto, där Nadja skulle skriva ett prov på Stanford University. Under tiden gick jag runt i ett mall och shoppade med en jättetrevlig svensk tjej från hennes LCC-grupp. Sedan bar det av mot San José, där vår buss till LA skulle gå vid midnatt.
 
 
 
 
 
 
To be continuted...
 
 
 


Kommentarer
DIYS

åh! :D jag vill också åka till usa! :D

valde du boston eller blev du tilldelad? :D i vilken delstat ligger det? :D trivs du? kram

Svar: Haha, ÅK! Familjen jag valde bodde i Boston :) Det ligger i Massachusetts, ca 4 timmar med buss norr om NYC. Trivs jättebra! Kram
Alexandra Löfgren

2012-10-05 @ 11:11:51
URL: http://diys.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0