Paperwork

  • Kopia på pass, körkort och betyg
  • Ansökan till visum
  • Hälsokontroll
  • Internationellt körkort
Japp, nu var det färdigfixat med alla miljarder papper som ska skickas in till CC. Finally.
-
Besökte farbror doktorn i måndags för att göra en hälsoundersökning. 500 kronor för 3 minuter. Värt? Nja. La intyget på lådan samma dag och kände mig sjukt nöjd. Men nej, så lätt skulle jag inte komma undan. Jag hade fått ett gammalt intyg ifyllt. Såklart. Always happens. Saknades ett tuberkulostest, så nästa dag var det bara att återvända med det nya pappret. Ändå inte alltför irriterad på mig själv när jag fick reda på att det inte skulle kosta något extra. Men varför vara oirriterad? Herr gammeldoktor hade självklart inte något material till denna undersökning. Surprise. Kundeduvälsagtpåtelefon.
-
Fick pallra mig iväg till en lite mer updated läkarmottagning. Men nä, livet ska inte vara lätt. Nu hade det ju blivit tisdag och här gjordes det bara tuberkulostest på måndagar. Men PANIIIIIK. Pappret var ju redan försenat. Tack och lov finns det vänliga människor här i världen, så jag fick göra det ändå. Helt plötsligt var det där emot inte så gratis längre. 240 kronor fattigare och det slutar inte suga här. Detta testet går inte att läsa av förrän efter 72 timmar. Panik igen. Ringde CC och det var coollugnt att det kom in en vecka sent. Skönt.
-
Internationella körkortet gick desto smidigare. In och ut ur ett hus. 2 minuter och 250 kronor. Får det om cirkus en och en halv vecka.
-
Så var det ju det här med ansökan om visum också. Ibland undrar jag verkligen om alla hästar är hemma. Eftersom min värdfamilj ville att jag skulle komma asap så var CC snälla och bokade tid på ambassaden åt mig. I vanliga fall behöver man fylla i en ansökan först och sedan ansöka om tid själv (rätta mig om jag har fel). Gött, tänkte jag och la det åt sidan i mitt huvud. Ett tiotal dagar senare gräver jag i min inbox och hittar ett mail. "Detta bör du sätta igång med redan idag". Va, vad är detta? Visumansökan. Klart att jag också måste göra en sådan. Vad tror jag? Snabbt klickade jag mig in på länken i tron om att detta skulle ta mig flera dagar att göra klart. (Hur långt innan måste detta vara klart? Är det redan för sent? Vad gör jag?) Men det var rätt lugnt. Fanns en bifogad mall till hjälp om hur man skulle fylla i ansökan. Tog kanske en halvtimma.
-
Nu väntar bara intervjun på Svenska ambassaden. Inget att oroa sig för säger folk. Jag oroar mig ändå.



Kommentarer
Mikaela

Det med läkarundersökningen hände mig också..

Intervjun på ambassaden är inget att vara nervös för, är knappt en intervju :) lycka till!

2012-01-14 @ 09:24:25
URL: http://mikaelastahlen.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0