Matchningsprocessen

Tänkte berätta lite om hur min matchningsprocess gick till. Matchningsprocessen börjar den dag du skickar in din au pair-ansökan, och slutar den dagen du och din värdfamilj tackar ja till varandra. Innan man kan börja matchas med familjer fyller man i en ansökan och går på en intervju.
-
Min matchningsprocess gick otroligt långsamt. Skickade in ansökan i mitten av augusti och fick min första matchning i oktober. Då landade det ett mail i min inbox där det stod att en familj i Mountain View, CA tittade på min ansökan. Loggar man in på sin profil kan man se hur många barn familjen har och hur gamla dom är. Man kan även se vad föräldrarna arbetar med, hur en typisk vecka ser ut och vad dom söker i en au pair.
-
När man får en matchning ligger bollen hos familjen. Dom får dina kontaktuppgifter, medans du bara kan se vad deras namn och staden dom bor i. Är dom intresserade skickar dom ett mail och frågar om dom får lov att ringa dig. Antingen via telefon, eller Skype. Denna familjen ringde på telefon efter någon dags mailande. Tyckte inte det kändes bra alls efter att vi pratat. Antagligen kände dom lika dant då dom valde en annan au pair.
-
Tillbaka in i matchningsprocessen igen. Fick tre matchningar på två veckor, boende i Colorado, New Jersey och Conneticut. Men ingen hörde av sig. Kontaktar inte värdfamiljen dig inom 48 timmar försvinner matchningen automatiskt. Efter några veckor fick jag ytterligare två matchningar. Den ena boende i Virginia och den andra i Pennsylvania. Virginia-familjen mailade, men ingen av dom kändes bra.
-
Två dagar innan julafton fick jag min sjunde matchning. En familj boende i North Easton, MA. Hade även fått ett mail från mamman i familjen som frågade om hon fick ringa mig på Skype. Vi pratade samma kväll och hon ville ringde igen på julafton. Då fick jag även prata lite med pappan och barnen. Allt klickade. Vi tackade båda ja till varann och detta är alltså familjen jag ska spendera hela 2012 och början av 2013 med.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0