Montreal, Canada

Efter att ha hetspackat hela min resväska i fredags morse satte jag mig i bilen och körde till Riverside station, där bussen väntade. Mötte upp Mikaela och även våra två room mates som satt i sätet bakom på bussen. Serena från Australien och Alex, eller Chris som jag döpte om honom till för att slippa förvirring, från Danmark.
 
Efter 6-7 timmar hade hela bussen tagit sig igenom säkerhetskontrollen mellan USA och Kanada och anlänt till hotellet. Jättefint hotell som låg mitt i stan. Begav oss direkt ut på stan för att få tag på alkohol. Men Montreal, som redan här hade gett mig ett dåligt första intryck, hade såklart stängt alla systembolag. Där emot såldes öl och vin i vanliga butiker, men efter ett x antal försök i ett x antal affärer gav vi upp. Landets butiker och bankomater accepterar nämligen inte visa-kort. Så där stod vi alla fyra mitt i stan, lika fattiga som dem hemlösa. 
 
Något jag inte visste om sedan tidigare var att Montreal är en fransk stad. Fick höra det först på bussen och tänkte inte så mycket mer på det. Men direkt när vi korstat gränsen stod alla skyltar helt plötsligt på franska. Inte några skyltar, ALLA skyltar. Bra när jag kan 5 ord. Dessutom talades det inte många engelska ord i staden, utan även huvudspråket var franska. 
 
Promenerade tillbaka till hotellet, där vi ändå gjorde oss i ordning för vår första natt ute. Sedan traskade vi tillbaka ner mot Montreals stora gator. Efter mycket vel hade vi varit inne på två nattklubbar, men även här utan pengar, så vi begav oss tillbaka till hotellet redan runt 2-tiden. 
 
På lördag förmiddag stod en guidad busstur på schemat. Guiden bröt på franska och var allmänt tråkig, så jag somnade halvvägs. Tre timmar senare var vi tillbaka på hotellet utan att ha fått se en enda sak som utlovades. Detta gällde även dem som höll ögonen öppna. Gick in i hotellets lobby för att googla fram en bank i förhoppning om att lyckas ta ut pengar där. Misslyckades på första banken, men tvärs över gatan låg en till. Skuttade ut där ifrån med kontanter i plånboken. VILKEN LYCKA. 
 
Gick vidare ner till Old Town, som jag och Mikkan tyckte påminde väldigt mycket om Köpenhamn på sina håll. Tittade i lite butiker innan vi tog en taxi till något som lät så häftigt som Underground City. Men det var inte mycket coolare än ett mall under marken. Stort var det där emot, så vi lyckades döda ganska många timmar där inne. Vid middagstid gick vi tillbaka till Old Town där vi beställde mat och drinkar på en liten restaurang. Utanför stod en gatumusiker som endast spelade The Beatles. Fick Montreal att klättra lite på listan.
 
Efter middagen gick vi tillbaka till hotellet för att göra oss i ordning för vad som skulle bli en lite mer lyckad natt. Hade fått tag i min Montrealkontakt och nu stod vi uppskrivna på en gästlista för en jättefin klubb. Tog en taxi ner till Old Port där klubben låg, och blev uppmötta utanför. Visade att klubben var byggnaden som såg ut som ett palats och låg längst ute på udden. Hängde på taktreassen hela natten, där vi hade utsikt både över havet och Montreal. Efter en natt av trevligt sällskap och fria drinkar, vände vi på klackarna och begav oss hemåt. 
 
På söndag morgon var det snabba ryck. Byta om, packa väskorna och checka ut på bara några millisekunder. Lämnade väskorna i ett rum och gick till McDonalds för att köpa frukost. En halvtimma senare satt vi på bussen igen, påväg hem till USA. Resan tog ungefär 7 timmar och jag sov halva vägen. Efter att ha saknat mitt fina Amerika i 3 dagar kändes det oerhört bra att vara hemma igen.
 
Montreal från bussturen
 
Mikkan och jag
 
Jag, Serena, Mikaela och Chris
 
Old Town
 
Mikkan och jag
 
Sämsta bilden på lite utsikt från nattklubben
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0