Los Angeles

DAG 4
 
Under natten mellan måndag och tisdag la vi oss ner i varsitt bussäte, för en 6 timmars lång resa ner till LA. Hade skyhöga planer om att vår enda sömn den natten skulle vara på bussen, för att kunna göra Walk of Fame tidigt på morgonen innan alla kommit ut på gatan, och sedan åka bort till Universal Studios vid öppning. Gissa hur det gick med en sömntuta som mig inblandad? Haha just det, det gick inte alls. Vaknade säkert hundra gånger av att jag höll på att ramla ner på golvet när bussen bromsade, och efter alldeles för lite sömn la vi oss och sov direkt efter att ha checkat in på hostlet.
 
Vid 11-tiden väcktes jag av en skitsur Nadja som ville varit på Universal en timma tidigare, eftersom det blir smockfullt direkt. Men efter lite övertalning och frukost var vi påväg ändå. Kön in var lång, men eftersom vi redan hade köpt biljetter fick vi smita före. 
 
Väl där inne begav vi oss direkt till den nya Transformers-attraktionen, då kön tydligen alltid brukade bli jättelång fram mot eftermiddagen. I can see why. Det var en liten 3D-bergochdalbana som var hur bra gjort som helst. Alla som befinner sig inne i nöjesparken MÅSTE åka den. Sedan gick vi bort till andra sidan parken och ställde oss i kö för att åka på guidad tur runt inspelningsplatserna. Fick se väldigt mycket jag kände igen, samt väldigt mycket jag inte kände igen. Men det mesta var häftigt! Under tiden vi åkte runt höll de på att spela in ett NAVY CIS-avsnitt, som vi tyvärr inte såg någonting av. Dessutom gjorde det att vi missade hela NYC-delen på turen också. En bra anledning till att åka tillbaka. 
 
Resten av dagen spenderades åt att åka så många attraktioner vi bara kunde. Förutom Transformers tyckte jag även att Jurassic Park var grym, om man vill bli blöt. Det var nämligen helt omöjligt att undvika. Haha, alltså läs OMÖJLIGT. Åkte igenom vattenfall efter vattenfall och blev spottade på av dinosaurier, för att sedan avsluta med ett stup rätt ner i vattnet. 
 
På kvällen tog vi oss bort till en nattklubb som hette Hyde om jag minns rätt, tillsammans med tre schweiziska tjejer. Dansade där ett tag tills vi insåg att kvällen inte blev mycket roligare än så, då stället verkligen sög, så det blev en tidig kväll för vår del. 
 
Nadja och jag utanför Universal Studios
 
 
 
The Simpsoooons
 
 
På turen med filminspelningsplatserna
 
Hajen
 
Wisteria Lane - Susans hus
 
Gabrielles hus
 
Från Psyco
 
 
Helt okej utsikt hade man där innefrån också
 
 
 
DAY 5
 
Andra dagen i LA var vi nästan uppe med tuppen för att skriva upp oss på två olika turer runt om i staden. En som gick till Hollywood Hills, Beverly Hills samt lite annat, och en som gick upp till Hollywoodskylten. Började med den förstnämnda och intog baksätet i en liten minibuss utan tak. Först bar det av upp på ett berg där man hade jättefin utsikt över downtown LA + att man kunde se Hollywoodskylten på låååååångt håll. Sedan åkte vi runt ett bra tag bland bergen i Hollywood Hills och fick se så många kändishus att jag tillslut bara mindes fyra.
 
När vi kommit ut ur HH åkte vi direkt in i Beverly Hills istället, som verkligen var den perfekta staden. Perfekt planterade palmträd, inte ett hål i asfalten, inte en enda liten bit skräp på gatan och husen var fläckfria. Därefter körde vi in till rikemansshoppingstället, där affärena tydligen stängs ner så fort en kändis vill shoppa, för att de ska få hela butiken för sig själva. Varför händer aldrig det när jag är ute och köper kläder? Åkte även förbi, vad som sas vara, världens dyraste bil. 
 
Tur nummer två ägde rum efter lunch och med den åkte även 5 andra från samma hostel. En kille som jobbade där tog med oss i sin bil och brummade upp mot berget, för att sedan fortsätta till fots. Tillskillnad från SF så var LA dövarmt, och hajka i det var lika oskönt som ni tänker er. Även om jag inte borde klaga på sol och värme. Cirkus 20 minuter senare var vi iallafall på plats, stirrandes på skylten med downtown bakom oss. Tjena vilket coolt ställe ändå. Ville stanna där föralltid. Dock hade vi smitit in på privatägd mark, så det var dessvärre inte möjligt. 
 
Väl tillbaka vid hostlet tog jag och Nadja oss en snabb shoppingrunda, innan vi mötte upp Julia och Matt (två från hostlet) för en middag på Hard Rock Cafe. Där smällde jag i mig en efterlängtad köttbit för närmare 200 kronor. Vad gör man inte för en saftig stek? Sedan gjorde vi oss iordning för en kväll med beer pong och biljard, för att senare bege oss ner till en bar på gatan för att sjunga karaoke. Hade skitkul tills alla började balla ur och betala för att få sina låtar spelade först. Då lämnade vi baren och mötte upp Sanna, Sofia och Johanna för lite nattamat istället, innan vi dök ner i sängarna. 
 
Downtown LA
 
Ser ni den pyttepyttelilla Hollywoodskylten där uppe på berget?
 
Gwen Stefanis hus till vänster
 
Jessica Simpsons hus
 
Paris Hiltons hus, samt tre kändisars till
 
Madonnas hus
 
Ett av dem perfekta husen i Beverly Hills
 
Världens dyraste bil
 
The Hollywood Sign
 
 
Hela gänget uppe
 
 
Julia och jag
 
DAG 6
 
Vår sista heldag spenderades runt om Santa Monica och nere vid Venice Beach, där Matt badade medans jag och Nadja tittade på. Doppade knappt ens tårna, då vattnet var så olidligt jävla kallt. Till stranden kom även Amanda från min gamla gymnasieklass, tillsammans med sin vän. De pluggar på Santa Monica College, och eftersom Amanda flydde landet direkt efter studenten förra året hade jag inte träffat henne på över ett år. Mucho trevligt. 
 
Innan det var dags att återigen ta farväl på obestämd tid, åkte vi in till själva Santa Monica för en otroligt sen lunch och lite shopping. Sedan styrde bussen tillbaka mot hostlet och vi gjorde oss iordning för ytterligare en natt ute. Denna kväll slutade för en gångs skull upp på ett grymt ställe, vid namn Supper Club. Jättestort och vitt, med rosa belysning. Där emot kom inte kvällen till sitt slut förrän lite väl sent, vilket gjorde att morgondagen började i ka-ta-strof...............
 
Nadja på Venice beach
 
Matt dödar sig själv
 
Vid enda stjärnan vi orkade ta kort med


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0