Svensk iPhone i USA?

Nästan så ni tror att jag liggen avliden här borta i Amerikat va? Stämmer väl delvis, då min Harvard class sakta men säkert bryter ner mig. Haha nej okej, riktigt så illa är det inte. Jag andas fortfarande och mellan pluggandet lever jag normalt. Börjar även se ljuset i tunneln nu med endast 4 classer kvar. Den 4de december är jag FRI. Känns lite som att ta studenten faktiskt. Borde börja planera en fest. 

 

Hur som haver så fick jag en fråga (eller fyra i en snarare, haha) här i bloggen, som folk ställt så många gånger tidigare att jag nog inte ens kan räkna dem på fingrarna längre. Så, dels därför och dels för att att säga att jag lever, svarar jag här. Efter en massa fina ord löd frågan(orna) som följande: Vet du om en iPhone köpt i Sverige fungerar i USA? Behöver man låsa upp den eller något för att kunna använda ett amerikanskt abonnemang? Eller är det bättre att köpa en iPhone när man väl är där borta? Och i så fall - funkar den i Sverige sen när jag kommer hem?

 

När jag flyttade hit tog jag med mig min svenska iPhone. Den funkar, MEN man har inget 4G, 3G, 2G eller whatsoeverG-nät utan istället har man något som kallas för Edge (det där E:et som alltid kommer upp när man har dåligt internet hemma) = lååångsamt. Anledningen till detta, om jag förstått det hela rätt, är att i det här landet använder sig många operatörer av någon slags programvara istället för ett simkort, men den svenska tekniken har inte hunnit ikapp ännu så vi behöver ju fortfarande simkort. Därför är det även en del operatörer som inte kommer fungera till din telefon, eftersom dem använder sig av just programvaror. Jag använder mig av Tmobile och bortsätt från att internetet inte är något att hurra för (även omman vänjer sig), så fungerar det ganska bra. 

 

Om din telefon är låst till en operatör i Sverige måste du definitivt låsa upp den för att den ska kunna fungera här. Men har du inte redan köpt en kan du ju köpa den olåst redan från början. Är inte helt säker på hur det fungerar om du köper telefonen här, men när min låsknapp på iPhonen gick sönder för ett tag sedan så jag fick en ny genom försäkringen. Då en amerikansk en, och tack vare att den inte var låst så kunde de ge mig en ny olåst. Annars hade den tydligen inte fungerat i Sverige, sa han. (Dock kan det hända att detta endast gällde iPhone 4 och att senare modeller är mer lätthanterliga). Nu vet jag ju inte om den kommer fungera i Sverige eftersom jag inte testat, men jag tar äpplefolkets ord och hoppas på det bästa :) Och nu mina vänner, vet ni lika mycket som jag själv om det här, haha.

 



Kommentarer
Julia och Hazal- Skoliosbloggen

Kanske en dum fråga men finns det möjlighet att välja svenska som språk i mobilen så att man får med åäö? :)

Svar: Så länge du köper iPhone eller smartphone ska det funka :)
Alexandra Löfgren

2012-11-20 @ 09:53:49
URL: http://julhaz.blogg.se
Ida

Tack vad bra svar!
Jag undrar hur det är med dator och internet.
Funderar på om jag borde köpa loss min skoldator, köpa en ny eller släpa med min tunga gamla compaq... För köper man en på plats i USA får man ju inte med åäö?
Och hur är det med internet? Har din värdfamilj wifi?

Svar: Har du en bra skoldator tycker jag det låter som ett bra alternativ? Själv tog jag med min MacBook hemifrån och ångrar mig inte en sekund. Det här med åäö vet jag inte mycket om. Du kan garanterat ändra tangentbordet innuti datorn så det blir svenskt, bara det att knapparna inte kommer stämma då. Har dock läst att folk skrivit ett flertal gånger att det faktiskt finns ställen som fixar knapparna, men hur och var vet jag inte.
Min familj har WiFi i huset! Tror att iprincip alla värdfamiljer har det. Annars finns ju alltid Starbucks ;)
Alexandra Löfgren

2012-11-21 @ 22:05:31
Ellinor

Vad för försäkring hade du? tänkte eftersom du fick en ny, det är ju superbra :)

Svar: Så vitt jag vet hade jag bara ettårsförsäkringen som man får med automatiskt :D
Alexandra Löfgren

2013-01-04 @ 18:59:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0